top of page
  • Karolína Šimončičová

Káva – každodenné potešenie alebo kávou ku zdraviu



Mojou najčastejšou myšlienkou pred zaspávaním je predstava rána. Vidím sa sediac v pohodlnom pyžame, mám dohora vypnuté vlasy a v zime som zahalená do froté župana. Čo však na tomto obraze nesmie chýbať, je hrnček kávy, ktorú držím v rukách. Ako spojiť príjemné s užitočným a skombinovať skvelú kávovú chuť so zdravím? Tu je odpoveď.

 
„Načo zasa piješ tú kávu?!“

Túto otázku alebo skôr pohoršujúce zvolanie som počula mnoho krát. Kladú mi ju hlavne tí ľudia, ktorí kávu nepijú. Ja si ju neodpustím deň čo deň, už od mojich 18 rokov. Stala sa dokonalou súčasťou mojej prípravy na maturitné skúšky a ostali sme si verné až dodnes. Pravdupovediac, jej negatívnych vplyvov som sa v minulosti trochu obávala aj ja.


Internet je zavalený článkami typu „5 negatívnych účinkov kávy“, „Káva = zabijak“. Ich obsahom boli informácie o tom, že káva dehydruje a zvyšuje krvný tlak. Nekvalitná káva môže mať zlý dopad aj na hladinu cholesterolu. Zanecháva nezdravé pH v tele a k tomu sa pribaľujú aj rôzne iné toxíny. Zľakla som sa.

Načo je káva dobrá?


Povedala som si, že každá minca má predsa dve strany. Nemienila som sa napriek všetkému tomu, čo som počula a čítala, kávy vzdať. Sústredila som sa na jej pozitívne účinky. Pri ich hľadaní som natrafila na pojem BIO káva. Po troche skúšania a testovania v mojej domácnosti vyhrala bio káva z e-shopu Powerlogy.com. Zistila som, že vďaka tejto značke môžem môjmu telu zabezpečiť žiaduci prísun antioxidantov.


Jedným z dôležitých krokov prípravy zdravej kávy pred tým, ako počujem to jej netrpezlivé kvapkanie do šálky, je jej správne praženie. Tak sa rozložia kyseliny, ktoré nie sú pre ľudské telo prospešné. Ako bonus sa z kávy vyťaží čo najviac esenciálnych, resp. éterických olejov.


Samozrejmých účinkom kávy, pre ktorú ju väčšina populácie pije, je jej energia. Káva mňa osobne povzbudí, po oddychu dodá chuť do práce a pripraví ma na ďalšiu skvelú časť dňa – pitie nasledujúcej šálky kávy:) Takých kávových páuz si pokojne s kávou Powerlogy doprajem aj 6 denne.


Odkiaľ sa berie zdravá káva?


Na svete existuje mnoho krajín, ktoré sa vyznačujú priaznivými podmienkami pre pestovanie kávy. Jednou takou oblasťou je Amerika. Brazília, Ekvádor či Mexiko, to sú kávové veľmoci. Isté druhy kávy sa napr. v Ekvádore pestujú v národnom parku.


Nie len klimatické podmienky, ale aj metódy spracúvania sú podstatou vzniku zdravej kávy. Nádych zdravia zaisťuje napríklad metóda zvaná „fully washed“.

Jedno zdravie – viacero druhov káv


Vraví sa: „Sto ľudí, sto chutí“. Dovolím si tvrdiť, že tento frazeologizmus platí aj o káve. Aj keď by to možno každý čakal opačne, ja mám rada, keď ma káva doslova kopne. Preto má v mojej kuchyni na tretej poličke zľava svoje stále miesto zrnková BIO káva Organic Espresso.


Môj partner si zas svoj život kávou len zľahka okorení, a tak vedľa spomínaného espressa stojí zrnková BIO káva Smooth Arabica. Pre vzácne návštevy s nevyspytateľnou chuťou som zadovážila BIO kávu Speciality Ecuador a BIO arabicu Varietal Yellow Bourbon z limitovanej edície.

Espresso moje každodenné


Organic Espresso od Powelogy patrí medzi produkty označované BIO. Ide o zrnkovú kávu. To je pre mňa jeden zo základných faktorov, ktoré ovplyvňujú náplň môjho nákupného košíka. Rada si totiž svoju kávu sama pomeliem. Získavam tým garanciu čerstvosti a správnej sviežosti.

Toto espresso je zložené z dvoch druhov kávy – arabiky a robusty. Arabika, ktorá sa v tomto espresse používa, pochádza z Peru a Etiópie. Symbióza chuti je dotvorená robustou z Indie. Všetky súčasti sú 100 % bio.

Keďže sú tieto kávové vychytávky od firmy Powerlogy úplne bez chémie, konzervantov, bieleho alebo rafinovaného cukru a lepku, mám skvelý tip. Namiesto dosládzania klasickými sladidlami a dopĺňania trvanlivým mliekom, volím už len kokosový olej. Kokosový olej je výborný napr. pre športovcov, ktorí potrebujú zvýšiť výkon.

Namlieť, zaliať, vypiť – nie tak zhurta


Môže sa zdať, že urobiť kávu nie je žiadna veda. Vlastne to ani veda nie je. Ale urobiť dobrú kávu, stojí trošku námahy. Tu je, extra, dobrý recept na kávu.


Základom je použiť bio kávu Powerlogy. Nie len, že pochádza z top pestovateľských oblastí, je pražená na Slovensku a čerstvosť jej teda dodáte pomletím v pohodlí vášho domova.

Pre samotnú prípravu kávy využite Aeropress s kávovým filtrom. Z kávy tak vyžmýkate všetko a zároveň len to potrebné. Do takto pripravenej kávy pridajte kokosový olej, stačí jedna polievková lyžica. K tomu nezabudnite pridať ďalšiu polievkovú lyžicu pravého 80 % kravského masla Power Ghee. Ako čerešnička na torte funguje v tomto prípade škorica, kakao alebo horká čokoláda.

Na zdravie!

54 views
bottom of page