top of page
  • Karolína Šimončičová

Budúcnosť bankovníctva stojí na používaní mobilných aplikácií


Online banking mosí byť

V minulosti, keď ste prišli do obchodu, mali ste možnosť zaplatiť iba v hotovosti. Doba však napreduje a okrem dlhodobo používaných kreditných kariet prišlo bankovníctvo na trh s ďalšou novinkou – platbou pomocou mobilnej aplikácie. Sú však tieto novinky bezpečné pre vaše financie? Poďme sa na to spoločne pozrieť.

 

Ešte len nedávno som sa aklimatizovala na používanie internet bankingu a už sa táto možnosť platenia presúva do mobilných telefónov. To si zo mňa asi niekto robí srandu!? O založení internet bankingu k môjmu osobnému účtu som tiež celkom dlho váhala, ale nakoniec ma presvedčili mnohé jeho výhody. Vďaka nemu som nemusela kvôli akémukoľvek prevodu peňazí chodiť na poštu či do banky a jednoducho som sa všetko naučila platiť z pohodlia domova. Zopár kliknutí a peniaze boli odoslané a dokonca som si vždy všetky prevody mohla spätne overiť v histórii platieb.

Za výhodu som taktiež považovala to, že kedykoľvek mi napadlo, stačilo zapnúť počítač a jednoducho som si skontrolovala pohyby na účte. Skôr či neskôr to však asi muselo prísť a ja sa budem musieť zmieriť s tým, že pre veľké banky je výhodnejšie osloviť mladšie generácie prostredníctvom mobilného internet bankingu, nakoľko v dnešnej dobe už takmer každý vlastní smartfón.


Ako fungujú aplikácie?

Nedalo mi to, a teda aj ja som chcela vyskúšať internet banking cez mobilnú appku. Samozrejme, spočiatku, ako neveriaci Tomáš, som si o tejto vymoženosti chcela zistiť čo najviac informácií prostredníctvom internetu (aspoň v niečom som už zbehlá). Ako prvé, čo ma zaujímalo, bolo to, či za využívanie tejto aplikácie budem platiť banke poplatok. Zistila som, že väčšina bánk si žiadny poplatok navyše neúčtuje, poprípade ide o taký istý poplatok, ako za využívanie obyčajného internet bankingu. Zatiaľ to vyzeralo dobre.

Prístup do mobilného internet bankingu ponúka na Slovensku niekoľko bánk ako ČSOB, Tatra banka, Slovenská sporiteľňa, UniCredit, VUB-ka, Prima Banka a takisto aj moja banka – mBank. Vravím si teda, že pôjdem s dobou a tento výdobytok modernej doby vyskúšam.

Inštaláciu zvládne naozaj každý

Nainštalovať túto aplikáciu bolo pomerne jednoduché a keď to som zvládla ja, zvládne to naozaj každý. Jednoducho stačí ísť cez mobilný telefón do virtuálneho obchodu – Apple AppStore, Android Market alebo Google Play. Jedinou podmienkou je to, aby ste mali v telefóne minimálne operačný systém Android 4.0.3, iOS7 alebo Windows Phone 7.5 a pripojenie na internet.

Neviem, ako to prebieha v aplikáciách od iných bánk, ale predpokladám, že približne rovnako, tak uvádzam len návod na spustenie mBank aplikácie. Po stiahnutí a aktivovaní aplikácie sa začalo párovanie mobilného telefónu. V tomto kroku bolo potrebné, aby som zvolila svoj mobil ako nové zariadenie a následne sa prihlásila. Ďalšie kroky sú detailne opísané na stránke banky, podľa ktorých, ak postupujete, netreba sa obávať toho, že by ste niekde urobili chybu.

Sú platby prostredníctvom mobilu bezpečné?

Zaujímalo ma, či pri využívaní mobilnej aplikácie nemôžem o svoje financie prísť. Samozrejme, internet ma ubezpečil, že pokiaľ budem dodržiavať pravidlá obozretnosti, nedôjde k tomu. Spočiatku sa mi týchto pravidiel zdalo naozaj veľa a vravím si, že určite na niečo zabudnem, alebo tomu ani nebudem rozumieť, no časom sa mi to dostalo pod kožu a už všetko robím takmer automaticky.

Priebežne si aktualizujem operačný systém v mobile a samozrejme mám nainštalovaný aj antivírus. Pri zapnutí mobilu používam PIN kód a telefón si zamykám na heslo. Vždy po skončení používania appky sa odhlásim, používam len dôveryhodné Wi-Fi siete alebo mobilný internet. Nikdy nikomu neprezradím svoje heslo, ani iné dôverné informácie. Pokiaľ by došlo ku strate alebo odcudzeniu telefónu, viem, že musím banku okamžite požiadať o zablokovanie aplikácie alebo svojho operátora o zablokovanie mobilu.

Čo všetko mi táto aplikácia ponúka?

Budúcnosť bankovníctva stojí práve na takýchto technologických pokrokoch, a preto som rada, že aj ja som prispela k jeho rozvoju tým, že som začala používať internet banking cez aplikáciu. Vďaka nej mám k dispozícii prehľad svojho účtu kdekoľvek som, môžem si priebežne kontrolovať zostatok na účte a prezerať jednotlivé transakcie a aj ich históriu. Keď tam banky pridajú možnosť kúpiť kryptomeny, potom to bude ideálne aj do budúcnosti.

Platiť môžem naozaj rýchlo, aj bez toho, že by som poznala číslo účtu prijímateľa peňazí, stačí mi jeho telefónne číslo, ktoré mám vlastne v mobile vždy po ruke. V prípade, že si peniaze potrebujem vybrať z bankomatu, k tomu najbližšiemu ma dokonca naviguje samotná appka. Ak chcem niečo zaplatiť, nemusím sa trápiť s prepisovaním čísla účtu, stačí, keď oskenujem takzvaný QR kód a aplikácia sama vyplní detaily platby. Aplikácia od mBank je zadarmo a navyše mám istotu, že je aj bezpečná.

Nebráňte sa nových technológiám ani vy! :-)


50 views
bottom of page