top of page
  • Karolína Šimončičová

Aj malá predsieň môže byť príjemným vstupom do vášho domu


Či už bývate v rodinnom dome alebo v paneláku, predsieň je jeho vstupnou časťou. Preto si treba dať záležať aj pri jej za riaďovaní. A hlavne, keď si privediete návštevu, tá si o vás a o vašom domove spraví dobrú mienku hneď na začiatku.

 

Ako sa v jednom prísloví hovorí, že oči sú oknom do duše človeka, tak v tomto prípade platí, že predsieň je oknom do vášho domova. Nedávno sme sa doma rozhodli, že si ideme postupne poprerábať celý byt. Keďže so spálňami, obývačkou a kuchyňou je to mimo dovolenky a prázdnin trochu zložitejšie, chceli sme začať práve predsieňou. Väčšina panelákových bytov má vstupnú chodbičku či predsieň veľmi malú, výnimkou nie je ani tá naša, ale počas prerábky som prišla na to, že aj z takej malej predsiene sa dá vytvoriť moderný a zároveň útulný vstup do bytu.

Ako spraviť z malej predsiene veľkú

Keďže predsieň v človeku hneď po otvorení dverí zanechá prvý dojem z celého bytu, chcela som, aby bola nielen pre nás, ale aj pre našu rodinu a priateľov, ktorí k nám prídu na návštevu, príjemným a zorganizovaným miestom na odloženie si potrebných vecí. Preto som si vopred študovala všetky potrebné veci, od vhodných farieb do malých priestorov cez moderný nábytok do predsiene až po úplné detaily ako napríklad zrkadlo, úložné boxy, kvety (rozmýšlam, že by sa hodili nejaké okrasné trvalky) a iné bytové doplnky.

V dnešnej dobe je na trhu už tak veľa predajní, ktoré ponúkajú rôzne typy nábytku vo všetkých možných farebných prevedeniach a kadejaký doplnkový bytový nábytok, že človek môže mať naozaj problém sa v tom zorientovať a vybrať si ten správny. Preto sa chcem s vami podeliť o moje skúsenosti a možno niektoré rady využijete aj pri zariaďovaní vašej predsiene.

Podlahy, steny a osvetlenie

Základom každej miestnosti je výber vhodného podlahového materiálu, ktorý je dostatočne odolný, aby vám vydržal niekoľko rokov, ale súčasne musí byť ľahko a rýchlo čistiteľný. Na výber sú drevené alebo laminátové podlahy, ktoré sú však vhodnejšie do obývačky a spálne. Aj preto som si zvolila klasickú dlažbu s imitáciou dreva v béžovej farbe. Celkovo do malých miestností sú vhodnejšie svetlé farby, nielen na steny, ale aj na podlahy a nábytok, ktoré opticky zväčšia priestor.

Čo sa týka farby stien, ja som zvolila obyčajnú bielu farbu, ale to len kvôli tomu, aby som k nej doladila predsieňový nábytok. Farba však nemusí byť vyslovene biela, stačí si len vybrať svetlejšie odtiene, ideálne sú aj pastelové farby.

Keďže vo väčšine predsiení sa nenachádza okno, dôležité je vybrať si aj správny druh umelého osvetlenia. Opäť sa treba vyhnúť tmavým a farebným svetlám. Mne sa veľmi pozdávajú bodové svietidlá zabudované do stropu, ktoré poskytujú dostatočne intenzívne osvetlenie, ale nie sú natoľko silné, že by vás pri vstupe do bytu oslepili. Do našej chodbičky (1,5 x 2 m) bol ideálny počet bodových svetiel šesť.

Nábytok do predsiene

Ak máte predsieň dostatočne veľkú, určite sa vám tam zmestí šatníková skriňa, botník, zrkadlo a niečo na sedenie pre pohodlnejšie obúvanie. Predsieň však nepotrebuje množstvo nábytku, oveľa dôležitejšie je vybrať si taký, ktorý je praktický a dostatočne priestranný na to, aby skryl všetky kabáty, kabelky, topánky, papuče a iné drobnosti, o ktoré sa bežne potkýnate prechodom cez chodbu.

V prípade malej predsiene je vhodnejšie vybrať si kompletnú predsieňovú zostavu, ktorej súčasťou sú háčiky na zavesenie kabátov, ale aj botník a zrkadlo, poprípade nízka komoda, ktorú môžete využiť aj na sedenie. Farbu nábytku je vždy dobre prispôsobiť k farbe stien a podlahy a znovu platí, že svetlé farby nábytku opticky zväčšujú priestor. Ak máte v byte málo úložného priestoru, vyriešiť to môžu police nad vchodovými dverami, na ktorých môžete mať veci odložené v moderných a pekne vyzerajúcich úložných boxoch.

Ja som si do našej predsiene vybrala iba obrovský moderný botník, keďže som tak trochu maniačka do nakupovania topánok, a k nemu menšiu komodu, ideálnu na odkladanie ďalších vecí, ktoré nemusia byť na očiach a vhodnú aj na to, aby sa človek posadil pri obúvaní. Čo sa týka farebnosti, zvolila som si kombináciu bielej a hnedo-sivej.

Doplnky

Neodmysliteľnou súčasťou predsiene je aj veľké zrkadlo, ideálne také, aby ste sa v ňom videli od hlavy po päty a pred odchodom z domu mohli zhodnotiť svoj výzor. Ak vám to dovoľuje priestor predsiene, investujte do veľkého zrkadla s dizajnovým rámom, ktoré jednak celú miestnosť oživí, ale hlavne splní svoj praktický zámer. Pri malej predsieni si zvoľte predsieňovú zostavu, ktorá má už v sebe zrkadlo zabudované.

Ďalšou vychytávkou sú rôzne háčiky a držiaky, či už na kabelky, kabáty, čiapky, dáždniky alebo kľúče, ktoré nezaberú veľa miesta, ale po funkčnej stránke sú dobrým riešením, ak nemáte možnosť zavesiť si veci do šatníkovej skrine.


Vhodným doplnkom môže byť aj menší farebný koberec, pre tých, ktorí si chcú predsieň trochu zútulniť. Ja som túto voľbu vynechala a asi by som to ani neodporúčala, pretože z praktického hľadiska by vám čistenie od topánok zašpineného koberca zabralo zbytočne veľa času a nakoniec by ste ho aj tak odložili do pivnice (píšem z vlastnej skúsenosti ešte z čias neprerobenej predsiene).

Vybrať si môžete aj rôzne držiaky alebo stojany na dáždniky, nástenné obrazy alebo dekoratívne vázičky či sošky, ktoré majú však uplatnenie skôr vo väčších chodbách, pretože v malej predsieni môžu byť viac na škodu ako na osoh. Nezabudnite, že chcete priestor opticky zväčšiť, takže zapratanie každého voľného kúska podlahy alebo steny by ho, naopak, ešte aj zmenšilo a to nie len opticky.

Cenné rady zadarmo

Ak som aj vás motivovala do prerábania predsiene, je tu ešte posledná rada. Pred tým, ako sa do prerábky pustíte, inšpirujte sa na internetových stránkach alebo v časopisoch o bývaní, pozrite si všetky ponuky obchodov s nábytkom a doplnkami a všetko si dôkladne premyslite. V predsieni nepotrebujete mať luxusný nábytok a hlavne ho tam netreba veľa, takže vyberajte skôr praktické úložné priestory.

Ja som si predsieň zariadila tak, aby boli všetky menej potrebné veci odložené na svojom mieste a v prípade potreby ich bolo možné rýchlo nájsť. Zároveň bolo mojou požiadavkou, aby boli veci, ktoré sa denne používajú, stále po ruke, ale znovu logicky uložené.


To je asi najdôležitejšia rada, pretože často sa mi stávalo, že kým sme nemali dostatok úložných priestorov, kabáty a bundy sme nechávali voľne položené kde sa dalo, o topánky sme zakopávali a kľúče alebo iné malé veci sme často nevedeli ani nájsť. S našou novou predsieňou som úplne spokojná a už sa nemusím báť toho, čo si pomyslí návšteva hneď po otvorení dverí.


117 views
bottom of page