top of page
  • Karolína Šimončičová

Netrápte sa viac s únikom moču počas tehotenstva – riešenie na inkontinenciu existuje



Nikdy by som si nebola pomyslela, že budem musieť čeliť problému zvanému inkontinencia. Počas tehotenstva sa však všetko zmenilo a ja som razom musela tento problém riešiť. Moja kamarátka o tom vedela a tak sa na mňa obrátila s prosbou, aby som jej pomohla, keďže som si týmito útrapami už prešla. Ako som jej teda poradila?

 

Žena si počas tehotenstva prechádza mnohými zmenami, ktoré dovtedy nepoznala. Nie nadarmo sa hovorí, že ak je žena v druhom stave, neznamená to, že je chorá, ale je iná, ako keď tehotná nebola. Jednou z mnohých zmien, ktorou si my ženy v tehotenstve prechádzame, je to, že sa nám zväčší maternica. Na začiatku gravidity močia ženy častejšie, vedia však moč udržať.


No neskôr už moč môže unikať pri zakašľaní, kýchnutí, smiechu alebo prudšom pohybe. Únik moču v tehotenstve je práve spôsobený spomenutým zväčšením maternice, jej prekrvením a presiaknutosťou, čo spôsobuje, že okolité orgány v brušnej dutine a panvovej oblasti sa musia maternici prispôsobovať.

Moju dobrú kamarátku začal tento problém trápiť, napriek tomu, že sa tešila veľmi na príchod bábätka a snažila sa akékoľvek negatívne veci týkajúce sa tehotenstva ignorovať. Podľa vlastných skúseností som jej poradila, ako som svoju situáciu riešila v tehotenstve ja.

Inkontinenčné pomôcky pre tehotné

Vždy je dobré poradiť sa aj s lekárom, ktorý vám ale určite odporučí špeciálne hygienické pomôcky. Tie som používala aj ja a veľmi mi uľahčili život v čase tehotenstva. Z vlastnej skúsenosti som teda tak vedela poradiť aj mojej dobrej priateľke a tá si ich sama nevie teraz vynachváliť. Ide o špeciálne vložky určené na únik moču. Na trhu ich existuje obrovské množstvo a rôzne veľkosti, takže je možné vyberať naozaj z bohatej ponuky. Navyše si môžete vybrať tie, ktoré sa vám najlepšie prispôsobia.

Moja kamarátka si vybrala podľa svojich potrieb a preferencií. Sama mi dala za pravdu, že tieto absorpčné vložky sú oveľa vhodnejšie na tento problém ako menštruačné. Mnoho žien zvolí práve menštruačné, tie však nesajú moč tak dobre a tiež nepohlcujú zápach. Vložky na inkontinenciu si nevie teraz vynachváliť. Používa tiež fixačné nohavičky, vďaka čomu vložka ostane na svojom mieste.

Poznáme viacero druhov inkontinencie

Inkontinencia je nepríjemný problém, ktorý môže postihnúť hocikoho. Tehotné ženy pred svojím tehotenstvom neboli zvyknuté na nič podobné. V tehotenstve sú ženy všeobecne emocionálnejšie a psychickú záťaž zvládajú ťažšie. Problémy s únikom moču sú nepríjemná skúsenosť a žena, ktorá sa dovtedy s niečím podobným nestretla, môže mať z tejto situácie stres a byť nešťastná. Netreba tiež zabúdať, že ide o zdravotný problém.

Inkontinencia sa rozlišuje podľa toho, či ide o stresovú, urgentnú alebo zmiešanú. Stresová inkontinencia je charakteristická tým, že dochádza k samovoľnému úniku moču zväčša po fyzickej záťaži alebo po zakašľaní. Urgentná je spôsobená poruchou udržania moču mimovoľným sťahom svaloviny močového mechúra, je spojená s nutkaním na močenie alebo bezprostredne po ňom. Zmiešaná inkontinencia je kombináciou stresovej a urgentnej.

Únik moču sa tiež delí na tri stupne podľa intenzity úniku moču. Prvý stupeň charakterizuje občasný únik moču, nanajvýš dvakrát denne. V druhom stupni dochádza k častému úniku moču, dokonca prúdom a viackrát denne. Tretí stupeň je už závažné postihnutie, keď dochádza k úniku moču prúdom viackrát denne aj v noci.

V tehotenstve sa ženy stretávajú poväčšine s prvým, nanajvýš druhým stupňom inkontinencie, únik moču sa po pôrode upraví.

Nebojte sa o svojich problémoch rozprávať

Je potrebné o tomto probléme hovoriť, nebojte sa preto aj vy niekomu zdôveriť. Kamarátka sa najprv ostýchala porozprávať sa so mnou o inkontinencii, no keďže sama som si touto životnou etapou prešla, našla v sebe odvahu a úprimne mi porozprávala o svojom probléme. Je dobré, ak sa porozprávate s inou ženou, napríklad svojou mamou, sestrou alebo dobrou priateľkou. V prvom rade ide ale o zdravotný problém, preto je dobré povedať o ňom vášmu lekárovi, ktorý vám odporučí najvhodnejšie riešenie pre vás.

Na inkontinenciu sú vhodné tiež Kegelove cvičenia, ktoré sa odporúčajú najmä pri stresovej inkontinencii. Počas týchto cvičení by žena mala aktívne vťahovať svalstvo panvového dna, tieto cviky sú zamerané práve na prácu svalov panvy. Je odporúčané robiť ich 2- až 3-krát za týždeň. Ak sa žene neupraví stav ani po dvoch mesiacoch týchto cvičení, väčšinou je odporúčaná liečba operáciou.

Svoj stav si môžete korigovať vhodnou životosprávou, pravidelne cvičiť aj počas tehotenstva s pomocou fitness lopty či vyhýbať sa kofeínovým nápojom, energetickým nápojom, káve, sýteným a sladkým vodám.


Súhra psychickej a fyzickej pohody je veľmi dôležitá. Je potrebné udržiavať si zdravie ako fyzické, tak aj psychické. A nebojte sa nikdy opýtať svojej dobrej kamarátky tak, ako to urobila aj tá moja. Budete sa tešiť na svoje bábätko a zabudnete na problémy s únikom moču.

69 views
bottom of page