top of page
  • Karolína Šimončičová

Pracujem hoc aj zo stanu



Tento rok sme tradičné more vymenili za vskutku dobrodružné plány. Kamarátka ma presvedčila skúsiť stanovačku po Slovensku. Bol to super nápad, až kým som sa nedozvedela, že šéf ma potrebuje online dvakrát týždenne. Našťastie som zistila som, že vďaka mobilnému internetu a moderným technológiám zvládnem pracovať aj v prírode.

 

Hovorí sa, že zima býva občas krutá. Asi tento prívlastok vznikol kvôli silným mrazom, no pre nás ženy býva žena krutá aj v inom zmysle – keď sa na jar postavíme na váhu a spomenieme si, koľko sme vážili v novembri. Našťastie, s diétami mám bohaté skúsenosti, a tak “schudnúť do plaviek” nepredstavovalo pre mňa tento rok problém.

Nakoniec sme však s manželom nešli k moru ako každý rok, ale kamarátka s priateľom nás nahovorili, aby sme s nimi išli na trojtýždňovú až mesačnú poznávaciu cestu po Slovensku. Spočiatku som to odmietla, ale celú noc vo mne hlodala túžba po dobrodružstve a po vymanení sa z každoletného stereotypu. Nakoniec sme sa s priateľom dohodli, že to skúsime a ráno som kamarátke zavolala, že do toho ideme. Bola nadšená. Stačilo si už len dohodnúť nejakú formu neplatenej dovolenky v práci. Šéf z toho, že neprídem takmer mesiac do práce, nebol zrovna nadšený. Nakoniec mi však navrhol kompromis. Povedal mi, že mi poskytne neplatené voľno ale cca dvakrát týždenne budem musieť v rámci pár hodín riešiť pracovné úlohy a výsledky mu posielať e-mailom.


Stan a tepláky

Na túto netradičnú dovolenku som sa začala celkom tešiť. Veď čo na tom môže byť náročné, objavovať krásy rodnej zeme a prespávať v chatách a penziónoch s poriadnymi raňajkami a zabezpečeným verejným WiFi pripojením, kde budem môcť poriešiť tých pár hodín práce. Moje nadšenie však znovu opadlo, keď som sa dozvedela, že budeme celé tri týždne stanovať. Preboha, pomyslela som si. Čo si mám zabaliť? Čo ak zmokneme, koľko náhradného oblečenia budem potrebovať? A aké topánky? A čo budeme jesť? Hádam nie každý deň špekačky opekané nad ohňom. A internet… Ako sa pripojím k internetu, aby som poslala hotovú prácu šéfovi?


Moje prvé stanovanie

Otáznikov bolo viac než dosť a ako sa blížil termín dovolenky, bola som čím ďalej, tým viac nervózna. Ako to tak býva, keď človek rieši nejaký problém, hľadá riešenie najprv na internete, kde je všetko vzdialené na pár kliknutí. Začala som teda prechádzať rôzne blogy o cestovaní, kempovaní, stanovaní a pobyte v prírode. Postupne som sa dozvedala, čo si mám na seba obliecť, akú potrebujem do prírody obuv a čo si okrem stanu a karimatky pribaliť do batohu. Taktiež som zistila, že existuje veľké množstvo pomôcok pre dlhodobé pobyty v prírode, ktoré v batohu ani nezaberú veľa miesta, napr. skladacia stolička, miniatúrny prenosný varič či hamaka na spanie – to je taká tá sieť, čo sa zavesí medzi dva stromy a udrží vás v suchu (nepotrebujete zakaždým rozkladať stan).


Práca v prírode – dá sa to vôbec?

Čo ale s tou prácou a pripojením na internet? Mobilný internet príliš nevyužívam. Mám síce smartfón s Androidom, no WiFi je dnes na každom kroku, takže som aj bez mobilného internetu online takmer po celý deň. O ponukách operátorov v oblasti mobilných dát som toho teda veľa nevedela. Pátrať po tej najvýhodnejšej som začala tak, že som si ujasnila kritériá. Pracujem ako grafička a podklady, ktoré si vymieňam so šéfom majú často desiatky MB. Vypočítala som si preto, že za tých pár týždňov „výletu“ spotrebujem niekoľko GB dát. Keďže objem jednorazovo prenesených dát bol v mojom prípade veľký, potrebovala som tiež, aby bol internet mimoriadne rýchly. Jedinou možnosťou, ktorá pre mňa prichádzala do úvahy bol neobmedzený 4G mobilný internet. Bol tu ešte ďalší problém, môj notebook má síce veľmi dlhú výdrž batérie ale nemá šachtu na 4G SIM kartu. Našťastie mi jeden známy, ktorý sa v moderných technológiách vyzná poradil, aby som sa k 4G internetu pripojila cez mobil a využila funkciu zdieľania internetu. Mobil s touto funkciou po jej aktivovaní vytvorí WiFi sieť, ku ktorej sa môže pripojiť až päť ďalších zariadení. Všetky tieto zariadenia potom majú k dispozícii pripojenie k mobilnému internetu. Internet by som mala vyriešený, ale čo spravím, ak budeme mimo civilizácie a mobil alebo notebook sa mi vybije? Ako som už spomenula, notebook má síce výdrž cca 8 hodín, ale nebola som si istá, či to bude stačiť. Našťastie mi pomohol opäť môj známy a požičal mi tzv. powerbanku. Je to krabička veľkosti malej tehličky, ktorá má v sebe zabudovanú nabíjateľnú batériu a viacero konektorov pre nabíjanie rôznych druhov mobilných telefónov, notebookov či tabletov. Nakoniec to vyzerá, že všetko dobre dopadne. Už sme na ceste druhý týždeň a zatiaľ ma technika poslúcha na slovo. Výpadok signálu mobilného internetu som zaznamenala iba raz, aj to len na pár minút. Mám taký pocit, že budem takúto formu práce z prírody praktizovať častejšie.


43 views
bottom of page